دراین پست از سایت گروه آموزشی آسام برای شما عزیزان رشته اتاق عمل را که از زیر مجموعه های گروه علوم پزشکی می باشد را می خواهیم معرفی کنیم.

یکی دیگر از رشته های پیراپزشکی که در بین داوطلبان کنکور تجربی محبوبیت بسیار زیادی تاکنون پیدا کرده  “رشته اتاق عمل “است.اما در رابطه با این رشته، دروس تخصصی و بازار کار آن چه چیزی می دانید؟ در ابتدا پیش از هر چیز قصد داریم به معرفی رشته اتاق عمل بپردازیم. رشته اتاق عمل از زیر مجموعه های گروه علوم پزشکی محسوب می شود.دانشجویان در طول دوره تحصیل در این رشته ضمن آشنایی با تکنولوژی‌های نوین جراحی و اصول جدید اتاق عمل، نحوه مراقبت بیمار را در قبل، حین و پس از عمل جراحی نیز آموزش می بینند.

در حقیقت فارغ التحصیلان این رشته را عضوی از تیم بهداشتی و درمانی می دانند که در زمینه هایی چون کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی – درمانی و مراکز مراقبتی سیار به ایفای نقش می پردازند و با پزشکان، پرستاران و هوشبران در ارتباط هستند.در واقع هدف از این رشته تربیت نیروی انسانی آگاه، متعهد و کارآمد است که با کسب توانائی های حرفه‌ ای بتوانند در اتاق عمل خدمت نمایند.

چه کسانی در اتاق عمل بیمارستان ها خدمت می کنند؟در اتاق عمل بیمارستان نیروهای مختلفی در حال ارائه خدمت هستند که می توانیم آنها را در دو گروه جدا کنیم:یک گروه افراد استریل و گروه دیگر افراد غیراستریل.

افراد استریل :متخصص یا فوق تخصص بیهوشی، تکنسین های رادیولوژی و پاتولوژیست، کاردان،سیرکولر،تکنسین های وسایل مانیتورینگ، مهندسین پزشکی،کارشناس یا نرس هوشبری می باشند. ازبین افرادی که نام برده شد یک تکنولوژیست جراحی می تواند در نقش های سیرکولر، اسکراب،کمک اول جراح وحتی سوپروایزر،سرپرستار اتاق عمل و… انجام وظیفه نماید.

رشته اتاق عمل
رشته اتاق عمل

نحوه ارائه رشته اتاق عمل در سراسر دنیا به چه صورت است؟

اکنون ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که رشته اتاق عمل به چه صورت ارائه می شود؟ رشته اتاق عمل در سراسر دنیا به دو صورت ارائه می شود.در اولین حالت فارغ التحصیلان رشته کارشناسی پرستاری (در صورت داشتن مدرک لیسانس) برای ورود به اتاق عمل در یک دوره دو ساله تحت آموزش قرار می گیرند و در حالت دوم دانشجویان در مقطع کاردانی، دوره های آموزشی عمومی اتاق عمل را می گذرانند و به عنوان فرد سیار واسکراب، آماده می شوند و سپس طی دوره دیگر آموزشی به عنوان کمک اول جراح آماده می‌شوند.

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته اتاق عمل

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته اتاق عمل 4 الی 5 سال می باشد.در رابطه با تعداد واحد های این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته نیز لازم است بدانید که تعداد کل واحدهای این رشته شامل 130 واحدمی باشد که 20 واحد مربوط به دروس عمومی، 84 واحد مربوط به دروس پایه ،اختصاصی و کارآموزی و 24 واحد هم به کارآموزی در عرصه اختصاص دارد.

معرفی رشته اتاق عمل
معرفی رشته اتاق عمل

نحوه پذیرش داوطلبان در رشته اتاق عمل

نحوه پذیرش داوطلبان در رشته اتاق عمل از طریق شرکت در کنکور سراسری صورت می گیرد.بنابراین چند سالی است که داوطلبان با شرکت در کنکور سراسری و در صورت کسب رتبه قبولی می توانند در رشته اتاق عمل به تحصیل بپردازند.در حال حاضر امکان تحصیل در این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد اما در چند سال آینده ممکن است تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته نیز فراهم شود.

آینده شغلی و بازار کار رشته اتاق عمل

همانطور که می دانید آگاهی از بازار کار رشته تحصیلی پیش از انتخاب رشته بسیار مهم است.بنابراین اگر قصد تحصیل در رشته اتاق عمل را دارید. در خصوص بازار کار این رشته لازم است بدانید که رشته اتاق عمل از بازار کار مناسبی برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی در مراکز مراقبتی سیار و همچنین بیمارستان ها،در بخش‌ های جراحی،اتاق عمل، ریکاوری، مراکز جراحی سرپایی،رادیولوژی، مراکز آندوسکوپی،مراکز لیزرتراپی،مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها ،بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و مطب‌ها و واحدهای جراحی سیار دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.